پرورش سبزی ارگانیک درخانه
نوشته شده توسط : hr

پرورش سبزی ارگانیک درخانه(1)

 
 
    
 
پرورش سبزی ارگانیک درخانه(1)
تره،نعناع،ترخون،ریحان و شاهی
 به فضای سبزتان عشق بورزید زیرا آنها موجود زنده اند و وجود شما را سرشار از لذت میکنند.

 

راهنمایی که در ادامه می‌خوانید اطلاعات و آگاهی های مناسب از انواع سبزی را اختیارتان می‌گذارد تا بتوانید حتی در بالکن منزل نیز چند نوع سبزی بکارید و پس از مدتی محصول خانگی خود را برداشت و مصرف کنید. اگر منزلی بزرگ‌تر دارید که باغچه‌ای هم در آن است، البته محصولی بیشتر خواهید داشت.
سبزی‌کاری در آپارتمان بسیار کم‌هزینه است اما نکته قابل توجه این است که با این روش هم لذت می‌برید و هم سبزی کاملا سالم، بهداشتی و ارگانیک می‌خورید.هنگام خرید بذر سبزیجات هم به خاطر داشته باشید که نعناع و پونه، بذر ندارند و باید آنها را از سبزی‌فروشی بخرید و بعد از ریشه‌دار کردن در خاک بکارید.

 

 
 
تره

 

تره یکی از سبزیهای پر طرفدار در خانواده های ایرانی می باشد از این سبزی خوشمزه و پرکاربرد در تهیه قورمه سبزی ، کوکو سبزی ،سوپ و انواع آش استفاده می شود  تره گیاهی است سه ساله که در ابتدا دارای برگهای بسیار ظریف و ترد و بعداز چندین بار چین برگهایش پهن و ضخیم میشود تکثیر این سبزی از طریق بذر بوده  که در اوایل بهار یا اوایل پاییز کشت می شود. 
روش کاشت:بذر تره را به صورت دستپاش یا خطی می کارند ضخامت خاک روی بذر نباید بیشتر از یک سانتیمتر باشد و خاک تا سبز شدن بذرها باید مرطوب باشد فاصله بوته ها باید 3-2 سانتی متر باشد  بعد از 2 هفته بذرها سبز میشوند ، بذرها بعد از چند بار چیده شدن ضخیم و گوشتی خواهند شد و هر دو یا سه هفته یکبار بذرها یک دوره کامل قد کشیدن را  طی میکنند برای چیدن سبزیها آنها را از سطح خاک با فاصله کمی از زمین قطع کنید. 

 

این هم عکسی از تره های کوچولوی باغچه منزل ما

 

 
 
نعناع

 

 
نعناع ، گیاهی است دائمی که به صورت خودرو،  می روید و به هیچ عنوان به وسیله بذر کشت نمی شود.
نعناع با ریشه دوانیدن خود بخود زیاد می گردد.برای معطر ساختن شیرینی و تُرشی بکار می رود و خشک شده آن را برای معطر ساختن دوغ و ماست و خیار نیز مصرف می کنند .انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد . در ایران ۱ تا ۲ قسم آن بیشتر کاشته نمی شود.

 

 

 

 

 
روش کاشت :

 

ریشه نعناع را به قطعات چند سانتیمتری تقسیم نموده و در نقاط مختلف به خصوص در کنار باغچه می کارند. این ریشه‌ها ، پس از سبز شدن بسرعت ریشه دوانیده و ساقه‌های جدید را بوجود می آورند.
نعناع را بهر طریقی که بکارند نتیجه نهایی به صورت نامنظم و کَرتی خواهد بود ، چون ریشه‌ها به اطراف می دوند و ساقه می دهند.به دلیل باقی ماندن ریشه ها درخاک این گیاه تا چند سال برای شما تولید سبزی میکند.

 

  ترخون

 

ترخون، گیاهیست دائمی که محل اصلی و اولیه آن را در سیبری ، اروپای شرقی و آسیای شمالی می دانند.
از ریشه این گیاه ، هرساله ساقه‌های زیادی می روید که گاهی بلندی آنها به ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر می رسد.
برگ این گیاه باریک و بلند و به رنگ سبز تیره بوده و مزه آن تُند و بسیار معطر میباشد.ترخون را به عنوان سبزی خام مصرف می کنند و برای معطر ساختن خیارشور و سالاد و غیره استفاده می کنند .

 

 

 

 
 
روش کاشت :

 

ترخون را بوسیله قلمه ریشه ،قلمه ساقه و تقسیم بوته تکثیر می کنند .در  قلمه ریشه اوایل بهار ریشه‌ها را از زمین خارج ساخته و قطعه قطعه می کنند . هر قطعه را در نقطه‌ای جداگانه به صورت خطی و یا متفرق می کارند .معمولا چون ریشه گسترش پیدا می کند ، فاصله بین ریشه‌ها را در زمان کاشت بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر در نظر می گیرند.پس از کاشت ریشه‌ها آبیاری زمین ضرورت دارد.
برداشت این گیاه با توجه به وضع هوا و درجه حرارت از یک ماه بعد از کاشت صورت می گیرد. در نقاط معتدل و گرم محصول ترخون زودتر از سایر سبزیها به دست می آید و به عنوان سبزی نوبر مصرف می شود.
معمولا ریشه‌های این گیاه که در یک محل کاشته شده باشد پس از ۳ سال محصول کمتری خواهد داد. لذا بایستی مجددآ نسبت به خارج ساختن ریشه‌ها و دوباره کاری آنها اقدام شود.در موقع کاشت بایستی سعی شود که ریشه‌های کهنه و پوسیده را جدا کرده از زمین خارج ساخت و ریشه‌های جوان را انتخاب نموده و کاشت.آبیاری این گیاه به فاصله هر ۵ روز ضرورت دارد .

 

ریحان

 

 

 

 

 

 
ریحان متعلق به خانواده نعناعیان(labiatae) می باشد. ریحان معطر است و در کل دنیا سبزی محبوبی به شمار می رود. ریحان در دو رنگ سبز و بنفش موجود است که نوع سبز آن طرفداران بیشتری دارد و خوشمزه تر است.
ریحان گیاهی گرما دوست است و در هوای سرد نمی روید. بنابراین آن را بایستی در اواسط بهار که هوا گرم می شود کاشت زیرا اگر بذر را در هوای سرد بکاریم سبز نمی شود. برای اینکه ریحان برگ های بیشتری بدهد، باید همواره جوانه انتهایی و گل های آن چیده شود تا گیاه پر شاخ و برگی ایجاد شود. هنگام چیدن برگ ها دقت کنید که حتما دو سه بند پایینی گیاه حفظ شود تا شاخه های جدید ایجاد شوند در غیر این صورت، اگر گیاه را از قسمت انتهایی ساقه بچینید، گیاه دیگر سبز نخواهد شد و از بین خواهد رفت.
قبل از کاشتن بذر باید زمین را شخم زد و آماده نمود. دانه بندی خاک باید طوری باشد که آب به راحتی از آن عبور کند و حاوی مقداری کود حیوانی باشد. ریجان به آبیاری قراوان نیاز دارد اما قبل هر بار آبیاری خاک آن باید خشک شده باشد.
 همانطور که گفته شد ریحان گیاهی آفتاب دوست است و به 6 تا 8 ساعت نور مستقیم روزانه نیازمند است. بهتر است 2 هفته پس از اخرین روز سرد بهاری کاشته شود. کاشتن ان در اوایل تابستان نیز مناسب است. پس از کاشت، نشاها را از خزینه به زمین اصلی انتقال دهید. فاصله بین نشاها باید 25 تا 40 سانت باشد. PH خاک نیز باید بین 6 تا 7 باشد. 
 بهتر است برای جلوگیری از سیاه شدن دست ها، قبل از چیدن ریحان به دست ها دستکش زد. 

 

 

 

 
 با ریحان سس خوشمزه ای به نام سس پستو تهیه می شود که در سطح جهانی بسیار شناخته شده است.

 

شاهی

 

 

 

 

 
شاهی، گیاهی است یک ساله که وسیله بذر تولید و تکثیر می شود.شاهی را اغلب به صورت خام مصرف می کنند.این گیاه در نواحی و مناطق گرم ، قبل از آن که برگ‌ها نمو کامل بنمایند به گل نشسته و تولید بذر می کند.به همین دلیل بایستی بذر آن را خیلی زود و در اوایل بهار کاشت.البته بنا به شرایط آب و هوا در هر محل این زمان تغییر می کند.
شاهی احتیاج به آب و رطوبت زیاد دارد و باید هر ۳ تا ۴ روز یک مرتبه آبیاری شود و در زمین‌های مرطوب و نمدار کاشته شود .

 

روش کاشت :

 

این گیاه را به صورت دستپاش ( کَرتی ) می کارند و برداشت محصول آن به صورت برش شاخ و برگ انجام می گیرد .

 

پرورش سبزی ارگانیک در خانه 2

 
 
    
 
پرورش سبزی ارگانیک در خانه 2
باغبانی در گلدان و ظروف مختلف به شما اجازه می‌دهد هر جا که بخواهید سبزیجات خود را بکارید؛
اگر حیاط پشتی خانه‌تان کوچک است و کامل از فضای آن استفاده کرده‌اید؛ یا در پرورش سبزیجات مبتدی بوده و نمی‌خواهید منظره حیاط خود را خراب کنید، به این معنی نیست که نمی‌توانید خودتان انواع سبزیجات را پرورش دهید. باغبانی در گلدان و ظروف مختلف به شما اجازه می‌دهد هر جا که بخواهید سبزیجات خود را بکارید؛ چه پاسیو و بالکن باشد و چه حیاط پشتی خانه‌تان.
وقتی می‌خواهید محل کاشت را انتخاب کنید، این را در نظر داشته باشید که بیشتر سبزیجات در روز حداقل به 6 تا 8 ساعت نور خورشید نیاز دارند.

 

تربچه

 

رشد سریع و پرورش آسان تربچه آن را به یکی از محبوب ترین سبزی های باغچه تبدیل کرده است.
تربچه بسیار سریع رشد می‌کند و شاید سریع‌ترین برداشت را در میانِ تمامِ سبزیجات داشته باشد. این گیاه را می‌توانید بعد از ۲۰ روز برداشت کنید. این گیاه به دلیلِ رشدِ سریعش، محصولِ خوبی برای کاشت توسطِ کودکان به شمار می‌آید. باغبانانِ کوچک شما فوراً جایزه خود را برداشت کرده و بسیار خوشحال می‌شوند.

 

روش کاشت 

 

بذر‌های تربچه را در عمقِ 1.5 سانتی‌متر از سطحِ خاک بکارید. بینِ بذر‌ها ۴ تا ۵ سانتی‌متر فاصله بگذارید. بینِ ردیف‌ها نیز ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر فاصله بگذارید. ما توصیه می‌کنیم که ردیف‌هایی دو تایی از تربچه بکارید و سپس فاصله بیشتری بینِ آن دو ردیف و دو ردیفِ بعدی بگذارید؛ این گونه، دسترسی تان به تربچه‌ها آسان‌تر می‌شود.
ترب‌ها دوست ندارند دورشان شلوغ باشد و در صورتی که ترب‌های دیگر یا علف هایِ هرز دورِ آن‌ها را بگیرند، ممکن است محصول ندهند. از بین بردنِ علف‌های هرز برای رشدِ مناسبِ ریشه امری ضروری است.

 
اگر بذر‌های ترب را هر دو هفته یکبار بکارید، در تمامِ طولی سال تربچه خواهید داشت! البته بهتر است در اواسطِ تابستان کاشتِ آن‌ها را مدتی متوقف کنید، زیرا تربچه هوایِ گرم را دوست ندارد و مانند بسیاری از سبزیجاتِ دیگر در این هوا از بین می‌رود.
فراموش نکنید که تربچه را در فصلِ پاییز بکارید. در باغ پاییزی تان تربچه یکی از محصولاتی است که می‌توانید سریع آن را برداشت کنید.در حالی که تربچه هوای خنک را دوست دارد، اما در یخبندان دوام نمی‌آورد. می‌توانید آن‌ها را قبل از تاریخِ اولین یخبندان بکارید و در صورتی که هوا بیش از اندازه سرد شد، رویِ آن‌ها را در شب بپوشانید.

 

خواص درمانی

 

این گیاه خاصیت سم زدایی دارد، برای کبد مفید است و خون را نیز تصفیه می کند. فیبر موجود در آن برای درمان بواسیر و یبوست مفید می باشد، مدر و مسهل بوده و سوزش هنگام ادرار کردن را تسکین می دهد. برای رفع سوزش می توان به جای تربچه، از دم کرده برگ های آن استفاده کرد. 
از بروز سرطان هایی چون کولون، پروستات و سینه پیش گیری می کند.آب آن در حفظ رطوبت پوست موثر است.
 
پیازچه

 

پیازچه ، گیاهی است دائمی . ولی در خانه و مزرعه به عنوان گیاه یک ساله یا دوساله کاشته می شود برگهای این گیاه باریک و به ارتفاع ۲۵ تا ۳۵ سانتیمتر می رسد.رنگ برگ پیازچه ، سبز تیره است و در سال دوم گل می دهد.گل پیازچه ، از نوک ساقه میانی که تا ۱۰۰ سانتیمتر ارتفاع پیدا می کند و به شکل لوله‌ای می باشد به صورت چتری و به رنگ‌های سفید مایل به سبز ارغوانی و بنفش خارج می شود.

 

 
روش کاشت

 

بذر این گیاه را با توجه به آب و هوای محل، از اوایل اسفند ماه تا اواخر خرداد ماه می کارند.به این منظور بایستی ابتداء زمین را کاملا آماده ساخت و با کود کافی تقویت نمود.پس از آن که بذر را در زمین پاشیدند روی آنها را با کمی خاک برگ پوسیده و یا خاک نرم می پوشانند.این گیاه به دو صورت خطی و دستپاش کاشته می شود.در طریقه دستپاش ، وجین کردن و بیرون آوردن علف‌های هرز مشکل خواهد بود. در این روش بایستی با خارج ساختن تعداد زیادی از پیازچه‌های سبز شده کشت را تُنُک ( خلوت ) نمود به همین دلیل مقادیر زیادی از محصول تلف می گردد.

 

خواص درمانی پیازچه

 

پیازچه قندخون را کاهش می‌دهد.
برای کاهش و بهبود مشکلات روده‌ای و معده‌ای موثر است.
از پیازچه اغلب بعنوان دارویی برای مقابله با سرماخوردگی‌ عادی استفاده می‌شود.
پیازچه بعنوان یک اشتهاآور و نیز برای کمک به هضم غذا بسیار مفید است.
پیازچه هم چنین سرعت گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد.
پیازچه غنی از ویتامین C است. ویتامین C به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بدن در برابر بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک های پوستی محافظت می نماید.
 
مَرزِه

 

 

 

 
مرزه گیاهی است یک ساله،روی ساقه‌های مرزه شاخه‌های زیادی می روید و بوته آن به ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر می رسد.برگ‌های آن باریک وکشیده بوده و بسیار خوشبو و معطر می باشند.این گیاه برای معطر ساختن غذاها و به صورت خام مصرف می شود.گل‌های این گیاه ریز و صورتی رنگ می باشند.

 

روش کاشت 

 

این گیاه را می توان از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه با توجه به وضع هوا کاشت.مرزه در خاک‌های سبک و شنی ماسه‌ای بهتر عمل می آید.در زمان برداشت شاخه‌های جوان و کوچک را برای مصرف قطع میکنند و مجددا شاخه‌های جدید رشد کرده و قابل برداشت می گردند.

 

خواص درمانی مرزه

 

1. تقویت معده و ضدنفخ است همراه غذا به صورت خام میل شود.
2. جهت دفع کرم‎های معده و کرم کدو از دم کرده مرزه استفاده شود.
3. برای درمان خارش پوست و کهیر و آلرژی و اگزما مرزه را پخته به صورت ضماد روی پوست بگذارید.
4. جهت تنگی نفس تخم مرزه با آب انجیر میل کنید.
5. برای دفع سنگ مثانه و همچنین برای رفع قطره‎قطره و سخت ادرار کردن 3 گرم مرزه در 100 سی سی آب جوش دم کرده سپس با آب کرفس مخلوط نموده میل شود.
6. برای درمان دردهای سیاتیک و دردهای رماتیسمی و درد نقرس بعد از هر غذا یک استکان از دم کرده مرزه استفاده کنید 3 گرم در 100 سی سی آب جوش 20 دقیقه دم کرده یا این که کمی آب مرزه را با عسل مخلوط نموده در محل درد بمالید.
7. برای رفع اسهال و دل درد های کهنه از دم کرده مرزه استفاده نمایید.



:: موضوعات مرتبط: سبزیجات و سیفی جات , ,
:: بازدید از این مطلب : 1216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: